GlasDraad Groningen wil glasvezel aanleggen in de kleine kernen van de gemeente Stadskanaal en Westerwolde. Het gaat om de adressen die een coax/kabel (Ziggo) aansluiting hebben én een koperaansluiting (KPN). Dit zijn wat men in zijn algemeenheid noemt: de adressen in de kleine kernen.
Het gaat dan om onder andere de kleine kernen; Alteveer, Bellingwolde, Blijham, Bourtange, Mussel, Onstwedde, Oudeschans, Sellingen, Veelerveen, Vlagtwedde, Vriescheloo en Wedde komen in aanmerking voor glasvezel.
Doe de postcodecheck op onze website om te kijken of uw woning in aanmerking komt.
De wereld om ons heen verandert door het internet. De afgelopen decennia gaan de ontwikkelingen heel snel. In de afgelopen jaren heeft het buitengebied van uw gemeente al glasvezel gekregen. De grote steden en kernen zoals Stadskanaal en Ter Apel worden wel van glasvezel voorzien door de grote aanbieders in Nederland zoals KPN.
Wij bieden nu juist de kleine kernen de mogelijkheid om voor glasvezel te kiezen zodat in de nabij toekomst alle adressen glasvezel kunnen hebben! Dit is goed voor alle regio’s.
Het nieuwe glasvezelnetwerk heeft niet alleen vele voordelen voor de bewoners van Westerwolde en Stadskanaal, maar draagt daarnaast ook bij aan de vitaliteit van de dorpen. De gemeentes geven graag de ruimte aan partijen zoals GlasDraad om bij te dragen aan de vitaliteit.
Via de postcodecheck kunt u controleren of uw adres door GlasDraad kan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk.
Het is in praktijk moeilijk om 100% zeker te zijn dat alle adressen ook in onze systemen staan. Staat uw adres niet in de postcodecheck, maar vermoedt u dat uw woning wel in het aansluitgebied valt? Vul dan dit woningschouw formulier in of stuur een email naar groningen@glasdraad.nl.
Glasvezel is een hele dunne draad van glas en maakt het mogelijk data te transporteren, met een hoge snelheid over grote afstanden. Veel meer bestanden en veel sneller dan met kabel of ADSL.
Bij glasvezel is er sprake van een unieke verbinding tussen twee punten, elke gebruiker heeft een eigen glasvezelkabel van de apparatuur van de service provider tot in de woning en hoeft die verbinding niet te delen. Oorspronkelijk werd glasvezel toegepast op hoofdroutes, omdat daar de meeste capaciteit nodig is.
Voor de distributie naar de woningen en bedrijven boden de koper- en kabelverbindingen voldoende capaciteit. Inmiddels zijn grote delen van de leidingen door glasvezel vervangen en rukt glasvezel steeds verder op richting de consument. Intussen zijn we toe aan de laatste fase: het aanleggen van glasvezel tot in de meterkast.
Glasvezel kan oneindige snelheden aan. Het nieuwe netwerk dat wij aanleggen kan alle snelheden aan, ook naar de woning. De apparatuur voor consumenten is nu al geschikt voor snelheden tot 1Gb/s up- en download naar uw woning, maar dit kan in de toekomst verhoogd worden. Hiervoor hoeven we het glasvezelnetwerk niet aan te passen. De snelheid die u straks thuis heeft, hangt af van de serviceprovider en het dienstenpakket dat u kiest.
Allereerst zal de glasvezelverbinding helemaal nieuw zijn en maakt deze gebruik van de allernieuwste technieken die mogelijk zijn. De huidige verbindingen zijn vele tientallen jaren geleden aangelegd.
De huidige internetverbindingen hebben de eigenschap dat er een significant verschil zit tussen de upload- en de downloadsnelheid. De uploadsnelheid van de coaxkabel is 10% of minder van de downloadsnelheid en bij de telefoonlijn (koper) is deze ongeveer 20% van de downloadsnelheid. Dat heeft tot gevolg dat uw verbinding veel meer tijd nodig heeft om te uploaden. Het uploaden van bestanden zoals foto’s gaat een stuk langzamer.
Het is daarnaast ook van belang bij het gebruik van (bewakings- en vergader) camera’s en andere beeldverbindingen, de kwaliteit wordt minder met een lage uploadsnelheid. Met glasvezel kunt u bestanden up- en downloaden met dezelfde hoge snelheid, waardoor u geen last heeft van dit soort problemen.
Een ander groot voordeel is dat iedereen zijn eigen verbinding krijgt, van de woning tot aan de apparatuur van de dienstenleverancier. Hierdoor is uw verbinding stabieler. Bovendien is een glasvezelnetwerk niet gevoelig voor weersomstandigheden en nagenoeg storingsvrij.
Al met al is een glasvezelnetwerk zeer stabiel met een hoge kwaliteit van levering.
Een glasvezelaansluiting is veel minder storingsgevoelig dan uw huidige verbinding. Invloeden van buitenaf, zoals kou of een flinke storm, hebben geen invloed op uw glasvezelverbinding. Dat maakt een glasvezelaansluiting dus een stuk betrouwbaarder. Ook hebben de kabels geen last van water in de grond. Daarnaast hebben de signalen door de kabels geen last van elkaar en kent glasvezel ook geen invloed van zend of hoogspanningsmasten.
In theorie zou uw verbinding misschien iets beter moeten worden als veel bewoners overstappen op glasvezel. Of u dit merkt is echter de vraag. De internetsnelheid van uw huidige verbinding zal niet hoger worden. De dienstverlening zal op termijn in ieder geval niet beter worden, omdat de oude verbindingen het toenemende dataverkeer niet aan kunnen. Ook zal het onderhoud minder grootschalig worden opgepakt als er veel minder klanten zijn.
Vanaf zaterdag 10 april 2021 tot en met maandag 21 juni 2021 kunt u uzelf inschrijven voor een glasvezelverbinding van GlasDraad. Als minstens 50% van de bewoners in de kleine kernen van Westerwolde en Stadskanaal ‘ja’ zegt tegen een glasvezelverbinding, leggen we een nieuw glasvezelnetwerk aan en sluiten we alle ingeschreven bewoners aan op ons netwerk. Het aanbod bestaat uit 2 stappen:
U betaalt een eenmalige vastrechtvergoeding voor de aanleg van het glasvezelnetwerk van € 250,- (inclusief btw) aan GlasDraad.
U betaalt gewoon de maandelijkse kosten voor uw abonnement aan de door u gekozen serviceprovider.
Het is mogelijk om u achteraf aan te melden. De kosten zullen dan echter wel veel hoger zijn dan de afkoop van de vastrechtvergoeding die wij u tijdens de vraagbundeling aanbieden.
U betaalt bij een inschrijving na de vraagbundeling de daadwerkelijke aanlegkosten per meter. De aannemer moet speciaal voor uw woning terugkomen, er moeten apart kabels ingekocht en aangelegd worden en de graafmachines zullen de grond opnieuw open moeten graven.
U betaalt voor een na-aansluiting daarom minimaal €800,- (Inclusief btw) op basis van een offerte, afhankelijk van de situatie bij uw woning. Het is dus een stuk voordeliger wanneer u zich voor 21 juni 2021 inschrijft.
GlasDraad Groningen legt een compleet nieuw netwerk. Het is wel de bedoeling dat dit netwerk gebruikt wordt als het aangelegd is. Mocht u toch geen gebruik maken van de aansluiting dan brengt GlasDraad u eenmalig € 250,- extra in rekening.
Het afnemen van diensten bij een serviceprovider is het eerste jaar verplicht. Als u geen abonnement afneemt, dan betaalt u de eenmalig extra serviceproviderkosten van € 250,-. Deze kosten dienen als compensatie voor het niet afnemen van een abonnement.
U kunt een abonnement bij een serviceprovider na een jaar opzeggen. Indien u het abonnement na een jaar opzegt, blijft de glasvezelaansluiting behouden en hoeft u geen extra kosten te betalen. Uiteraard kunt u ook na een jaar wisselen van provider of overstappen naar uw oude verbinding.
De komst van glasvezel is een eenmalige kans. Als er voldoende animo is onder de bewoners van de kleine kernen van Westerwolde en Stadskanaal leggen we een nieuw glasvezelnetwerk aan voor de bewoners die zijn ingeschreven. Mochten we de 50% inschrijvingen niet halen, dan zal er niet snel een andere partij een glasvezelnetwerk komen aanleggen.
Via de postcodecheck kunt u controleren of uw adres door GlasDraad kan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. In de praktijk blijkt het erg moeilijk om over een 100% nauwkeurige adressenlijst te beschikken. Staat uw adres niet in de postcodecheck, maar vermoedt u dat uw woning wel in het aansluitgebied valt? Vul dan dit woningschouw formulier in of stuur een email naar groningen@glasdraad.nl.
U kunt eenvoudig via onze website inschrijven. U wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. Als we de 50% hebben gehaald, moet u voor september 2022 een abonnement afsluiten. Dit kan uw huidige provider zijn als u nu gebruik maakt van internet en televisie via uw telefoonlijn, maar dat hoeft niet.
U krijgt voldoende tijd om te kiezen voor een provider, zodat u een goede keuze kunt maken.
U kunt inschrijven tot en met 21 juni 2021. Tot deze datum profiteert u van ons eenmalige aanbod. Als u na deze datum wilt inschrijven, betaalt u de kosten voor de glasvezelaansluiting op basis van een persoonlijke offerte van minimaal €800,-.
Het is mogelijk om uw woning of bedrijf achteraf aan te sluiten op het glasvezelnetwerk van GlasDraad. De kosten zullen dan echter wel veel hoger zijn dan de vastrechtvergoeding die wij u nu tijdens deze vraagbundeling aanbieden.
Nee, u kunt ook op andere manieren inschrijven. Het team van GlasDraad staat voor u klaar:
Enkele uren na de verwerking van uw inschrijving krijgt u per mail een bevestiging van inschrijving. Deze bevestiging is het bewijs dat u ingeschreven staat. Alle aangemelde adressen krijgen van ons een vlaggetje in de tuin. Daarmee helpt u het project enorm. Hoe meer uw buren en alle andere bewoners van uw dorp zien dat er buren zich aanmelden hoe meer iedereen erover praat en erover nadenkt!
Als u zich ingeschreven heeft streven wij ernaar om zo snel mogelijk een vlaggetje te plaatsen. Helaas worden vlaggetjes soms meegenomen. Als dat gebeurt en u wil weer een nieuw vlaggetje, dan kunt u contact opnemen met groningen@glasdraad.nl.
Het kan natuurlijk voorkomen dat u veel baat heeft bij een tweede glasvezelaansluiting bij uw woning of in combinatie met een bedrijf. Dit is in veel gevallen mogelijk. Voor de extra glasvezelaansluiting geldt hetzelfde aanbod, u betaalt €250,- aan vastrechtvergoeding en neemt daarnaast een abonnement af bij een van onze serviceproviders.
Het team van GlasDraad staat altijd voor u klaar om u persoonlijk te helpen. Maak vooral een afspraak met ons en we komen u persoonlijk, uiteraard vrijblijvend, thuis helpen. U kunt ons bereiken via het telefoonnummer: 0850 479 223 .
Glasvezel biedt mogelijkheden, ook voor ouderen. Hieronder een paar belangrijke voordelen:
Advies van uw kinderen?
GlasDraad komt met de projecten overal in het land uiteraard vele bewoners tegen die al op leeftijd zijn. Wij adviseren vaak aan ouderen om ook de kinderen even te betrekken bij de vraag of een glasvezelaansluiting een verstandige keuze is.
Uw kinderen kunnen natuurlijk goed inschatten of een glasvezelverbinding ook voor u een goede keuze kan zijn.
Glasvezel zorgt voor leefbaarheid in een regio en dat is goed voor ouderen
Tegenwoordig doen we heel veel online en gebruiken we allemaal een mobiele telefoon en hebben we een computer thuis en we kijken nog altijd veel televisie. Glasvezel in de kleine kernen zorgt ervoor dat een regio aantrekkelijk blijft voor forensen.
Veel mensen willen buiten de stad wonen, maar willen dan wel alle voorzieningen hebben die ze gewend zijn. Glasvezel is naast een goede woon werk verbinding een belangrijke infrastructuur voor een regio. Door deze netwerken komen er meer bewoners naar een regio of beter: blijven de bewoners in de regio. Hierdoor blijven kleine winkels, cafe’s, scholen, sportverenigingen ook in de regio en daardoor is het ook voor u als oudere prettig wonen met faciliteiten die anders zouden verdwijnen.
Veel mensen denken bij een glasvezelverbinding vaak direct aan een goede internetverbinding. Naast de goede internetverbinding biedt de glasvezelverbinding ook veel mogelijkheden voor televisie. Met uw huidige verbinding via de coax-kabel of de koperdraad heeft u wellicht vaak last van storingen. Een glasvezelaansluiting is veel minder storingsgevoelig dan uw huidige verbinding. Invloeden van buitenaf, zoals kou of een flinke storm, hebben geen invloed op uw glasvezelverbinding. Dat maakt een glasvezelaansluiting dus een stuk betrouwbaarder en de kwaliteit van uw televisiebeelden een stuk beter.
Ja, u kunt uw huidige telefoonnummer behouden. Als u uw telefoonnummer wilt behouden kunt u dit aangeven bij de serviceprovider waarbij u een glasvezelabonnement afneemt, dit is altijd gratis, en de service providers zijn verplicht om uw telefoonnummer om te zetten op uw verzoek
Overstappen is vaak eenvoudiger dan u denkt. De providers en het team van GlasDraad staan altijd klaar voor uw vragen en om u te helpen. Daarnaast bieden de meeste providers ook overstapservice aan, gratis of tegen een laag tarief. Er komt dan persoonlijk een monteur bij u langs om u te helpen met overstappen naar een nieuwe provider.
Het team van GlasDraad staat altijd voor u klaar om u persoonlijk te helpen. Maak vooral een afspraak met ons en we komen u persoonlijk, uiteraard vrijblijvend, thuis helpen. U kunt ons bereiken via het telefoonnummer: 0850 479 223 .
Glasvezel biedt volop voordelen voor zakelijk gebruik. Niet alleen kunt u razendsnel en veilig internetten via een betrouwbaar netwerk, ook zijn de uploadsnelheden bijzonder hoog. Dat betekent dat u eenvoudig gebruik kunt maken van clouddiensten, videoconferencing, het delen van zeer grote bestanden, maar ook beveiliging en zorg op afstand. Een ander groot voordeel is dat het glasvezelnetwerk klaar is voor het toenemend dataverkeer door toekomstige ontwikkelingen, zoals smart farming, 3D-beeldbellen en zorg op afstand, maar natuurlijk ook voor uw website en online verkoop.
Veel van onze serviceproviders hebben ook een zakelijke aanbod, zowel voor MKB als voor groot zakelijk en ZZP’rs. Afhankelijk van uw wensen adviseren wij om met deze partijen of met uw ICT specialist de mogelijkheden te bekijken. Soms moeten voor specifieke eisen andere dan standaard abonnementen geleverd worden. Uw service provider en ICT partner kunnen u hierbij helpen. Er zijn ook speciale providfers voor MKB en zakelijke dinestverlening actief op het netwerk: Weserve en Hallo richten zich bijvoorbeeld alleen op de zakelijke markt.
U kunt uzelf inschrijven via de website. Op het inschrijfformulier kunt u aangeven dat u een zakelijke inschrijving doet.
Bij uw lokale ICT-bedrijven kunt u terecht met al uw vragen over zakelijke ICT-oplossingen. Maar uiteraard bieden ook de providers zakelijke advies.
De kosten voor een zakelijke glasvezel aansluiting zijn gelijk aan de particuliere aansluiting met als verschil dat u een btw-factuur op uw bedrijfsnaam krijgt. Voor de kosten van een abonnement verwijzen wij u naar de serviceproviders. U kunt op een zakelijke glasvezel aansluiting gewoon kiezen uit alle abonnementsvormen.
Ja, de kosten voor de vastrechtvergoeding zijn inclusief btw.
Het kan natuurlijk voorkomen dat u veel baat heeft bij een tweede (of derde) glasvezelaansluiting voor uw bedrijf. Dit is in veel gevallen mogelijk. Voor een extra glasvezelaansluiting geldt hetzelfde aanbod, u betaalt €250,- aan vastrechtvergoeding en neemt daarnaast een abonnement af bij een van onze serviceproviders. Neem voor de mogelijkheden contact op met het team van GlasDraad via email of 0850 479 223 .
De kosten zijn afhankelijk van uw specifieke wensen op basis van provider, snelheid, service niveaus en extra diensten. Er zijn al zakelijke internetabonnementen vanaf € 50,-- per maand excl. btw.
De zakelijke service providers leveren vaste IP adressen of reeksen van IP adressen. Ook sommige particuliere providers werken met vaste IP adressen. Voor meer informatie daarover verwijzen wij naar de service providers.
Ja, dat kan in bijna alle gevallen wel. Mocht uw systeem werken met uw (huidige) DSL-kabel, dan is de kans groot dat het op glasvezel ook werkt. Voor een veilige werking van een alarmsysteem via glasvezel wordt wel vaak een UPS/noodstroomvoorziening geadviseerd. Hier zijn geen hoge kosten aan verbonden. Wel adviseren wij u om altijd even contact op te nemen met de leverancier van uw alarmsysteem om dit na te vragen. De huidige alarmsystemen zijn ook vaak uitgerust met een mobiele sim-kaart voor als de stroom uitvalt of als de verbinding bewust wordt verbroken. Ook kunt u daar informatie krijgen of uw oplossing nog voldoet aan de verzekeringseisen.
Elk VOIP telefoniesysteem werkt op glasvezel. Bij oudere PABX systemen moet mogelijk een aanpassing gedaan worden. Voor meer informatie verwijzen wij u naar uw ICT dienstverlener of naar uw apparatuur leverancier.
Wij vinden het belangrijk dat u een abonnement kunt kiezen dat bij uw persoonlijke situatie past. Daarom bieden diverse onafhankelijke serviceproviders hun diensten over ons netwerk aan. U kunt kiezen uit meer dan 16 gerenommeerde serviceproviders. Klik hier voor een overzicht van alle serviceproviders.
U kunt uzelf nu al oriënteren voor een glasvezelabonnement bij een serviceprovider. U hoeft pas een keuze te maken wanneer wij klaar zijn met de aanleg van de glasvezelaansluiting in uw woning. U krijgt hier uiteraard ruim van tevoren bericht over. Voor het oriënteren kunt u gebruik maken van de volgende postcode-huisnummer: 2132ML 888*. *Dit is een fictief adres. U kunt geen diensten bestellen op dit adres.
De diensten worden geleverd door de serviceproviders die op website vermeld staan. Op hun websites kunt u de diensten en bijbehorende tarieven bekijken die zij over glasvezel aanbieden. Gemiddeld genomen gaat het om maandbedragen tussen de €47,50 tot €74,50,- voor de alles-in-1 pakketten en beginnen de internetabonnementen zonder TV al vanaf € 35 euro. De kosten voor de abonnementen zijn veelal lager dan de maandelijkse kosten die u betaalt voor uw huidige abonnement. Met postcode-huisnummer: 2132ML 888 kunt u alvast de pakketten bij de serviceproviders bekijken en vergelijken.
Nee, GlasDraad is enkel de eigenaar van het netwerk en zorgt voor de aanleg en onderhoud van het netwerk. Het glasvezelnetwerk dat wordt aangelegd is een open netwerk, dat wil zeggen dat alle providers die hun diensten over het netwerk willen en kunnen aanbieden welkom zijn. Dit zorgt ervoor dat u als bewoner een grote keuzevrijheid heeft en altijd kunt overstappen naar een andere provider. U kunt bij een van de serviceproviders terecht om een abonnement af te nemen. Het specifieke aanbod, zoals snelheden en televisiepakketten, verschilt per provider.
U maakt een keuze welke serviceprovider met welk pakket het beste bij uw situatie past. Dit kan uw huidige provider zijn als u nu gebruik maakt van de telefoonlijn voor internet, maar dat hoeft niet. U kunt u pas inschrijven bij een van onze serviceproviders na de vraagbundeling. Wij zullen u na de vraagbundeling verder informeren over het inschrijven bij de providers en vanaf welk moment dat mogelijk is.
Dat is voor iedere situatie anders. U kunt het beste bepalen welke snelheid u nodig heeft aan de hand van uw huidige datagebruik. Als er in uw huishouden veelvuldig gebruik wordt gemaakt van de internetverbinding door bijvoorbeeld tv, telefoneren, online werken, gamen, studeren en online bankieren, dan is een hogere snelheid nodig. Daarnaast kunt u op een rij zetten hoeveel apparaten er verbonden zijn aan het wifi-netwerk, denk daarbij aan televisies, maar ook game-consoles, streamingapparaten en slimme apparaten. Internet via glasvezel biedt stabiele up en downloadsnelheden vanaf 100 Mbit/s tot wel 1.000 Mbit/s. U kunt in de meeste gevallen uw abonnement bij de provider per maand wijzigen, dus mocht het zo zijn dat u meer snelheid nodig blijkt te hebben kunt u altijd een hogere snelheid afnemen. Voor meer informatie hierover kunt u het beste contact opnemen met een van de serviceproviders.
De serviceproviders zijn landelijke partijen en leveren in heel Nederland glasvezelabonnementen. Zij bieden hun diensten aan voor zeer concurrerende tarieven, die veelal lager zullen zijn dan uw huidige abonnementskosten, juist omdat er concurrentie plaatsvindt op de glasvezel.
Het is natuurlijk ook mogelijk om alleen een abonnement voor internet en/of telefonie te nemen. De kosten voor de internet-only abonnementen zijn lager dan de alles-in-1 pakketten. U heeft al een internet-only abonnement vanaf €30,- per maand.
Ja de zenderpakketten van de glasvezelabonnementen komen overeen met de zenderpakketten van de uw huidige abonnementen. Je kunt via de provider naar keuze ook Ziggo Sport bestellen en Fox Sports of tegenwoordig ESPN Eredivisie zit in veel het basispakketten of kan apart besteld worden. Kortom u kunt ook via de glasvezel naar het Ziggo sport pakket of de ESPN zenders blijven kijken.
Wij vragen aan u om gebruik te maken van de glasvezel. Indien u nu een abonnement heeft bij een van de providers die ook levert over onze glasvezel hoeft u niet over te stappen naar een andere provider, maar kunt u bij uw huidige provider een glasvezelabonnement afsluiten. Uiteraard kunt u wel overstappen als een andere provider een mooie aanbieding voor u heeft.
Indien u bij een provider zit die niet levert over de glasvezel dan moet u 1 jaar gebruik maken van de glasvezel. Dit kan door naast uw huidige provider 1 jaar een abonnement via de glasvezel af te sluiten. Of u kiest ervoor om bijvoorbeeld het TV abonnement bij uw huidige provider te houden en een internet + bellen abonnement via een andere provider. Na 1 jaar kunt u dan weer kiezen wat u doet.
GlasDraad zal een jaar nodig hebben om iedereen aan te sluiten. Als een woning wordt aangesloten kan kort daarna gebruik gemaakt worden van de glasvezel. Wij geven echter iedereen de tijd tot het einde van de aanleg (30 september 2022) om een abonnement af te sluiten.
Wij adviseren om uw huidige abonnement pas op te zeggen als uw glasvezelverbinding werkt en uw abonnement geactiveerd is. Zo voorkomt u dat u een periode zonder televisie, internet en/of telefonie komt te zitten. Als u bij uw bestaande service provider blijft, neemt deze die zorg uit handen.
Ja, in veel gevallen kan dit. Als u overstapt naar glasvezel en bij uw huidige provider blijft kan dat zeker. Als u bijvoorbeeld nu een e-mailadres hebt van een KPN-provider en u blijft bij één van de KPN-providers dan kunt u uw emailadres ook meenemen. Als u overstapt naar een andere provider dan bestaat de kans dat het e-mailadres komt te vervallen. Sommige providers bieden dan wel de mogelijkheid om het aan te houden, maar vragen daar een vergoeding voor. Alle provider-onafhankelijke e-mailadressen zoals Hotmail en Gmail blijven natuurlijk ook gewoon werken. Wij raden ook altijd aan om een provider-onafhankelijk e-mailadres aan te maken.
Ja, de zenderpakketten van de glasvezelabonnementen komen overeen met de zenderpakketten van uw huidige abonnement. Je kunt via de provider naar keuze ook Ziggo Sport bestellen. Fox Sports of tegenwoordig ESPN Eredivisie zit in veel basispakketten of kan apart besteld worden. Kortom u kunt ook via de glasvezel naar het Ziggo sport pakket of de ESPN zenders blijven kijken.
U kunt alle apparatuur aansluiten die met internet verbonden kan worden. Denk daarbij aan televisies, home theater sets, game consoles (XBOX, Playstation etc.), internetradio, Apple TV en zogenaamde smart home systemen, zoals slimme thermostaten. Daarnaast ook laptops, tablets, pc’s en alle andere apparatuur die wifi heeft of die u met een stekker op een modem kunt aansluiten. Ook kunnen de meeste bewakingscamera’s en alarmsystemen aangesloten worden (let wel op de classificatie). Bovendien kunt u ook denken aan hulpapparatuur voor thuiszorg, ouderenzorg en medische apparatuur. Kortom, eigenlijk alles dat u kunt verbinden met het internet (via wifi of een kabeltje) kan worden aangesloten op de glasvezelverbinding.
Ja, maar het verschilt per aanbieder en abonnement hoeveel televisies u kunt aansluiten. Bij de meeste particuliere pakketten kunt u circa 3 à 4 televisies aansluiten, maar bij sommigen tot wel 6 of 8.
Normaal gesproken heeft iedereen een dect-systeem en die kunt u gewoon aansluiten. Voor andere systemen, bijvoorbeeld zakelijk, kunt u het beste even contact zoeken met uw ICT dienstverelener of service provider.
Ja, dat kan in bijna alle gevallen wel. Mocht uw systeem werken met uw (huidige) DSL-kabel, dan is de kans groot dat het op glasvezel ook werkt. Voor een veilige werking van een alarmsysteem via glasvezel wordt wel vaak een UPS/noodstroomvoorziening geadviseerd. Hier zijn geen hoge kosten aan verbonden. Wel adviseren wij u om altijd even contact op te nemen met de leverancier van uw alarmsysteem om dit na te vragen. De huidige alarmsystemen zijn ook vaak uitgerust met een mobiele sim-kaart voor als de stroom uitvalt of als de verbinding bewust wordt verbroken. Ook kunt u daar informatie krijgen of uw oplossing nog voldoet aan de verzekeringseisen.
Dat kan. U neemt dan een dienstenpakket af met alleen internet of een dienstenpakket met internet + bellen bij de serviceprovider van uw keuze. U moet dan wel uw schotel abonnement aanhouden en de televisie met de schotel verbonden houden.
In veel gevallen kunt u uw huidige bekabeling in de woning blijven gebruiken. Als u kiest voor interactieve televisie dan dient uw tv aangesloten te worden door middel van een UTP-kabel op de modem. Als u een UTP-kabel heeft in de woning dan kunt u deze blijven gebruiken. Het is van belang dat het gaat om een cat. 5e of een cat. 6 UTP-kabel. Uiteraard staat het team van GlasDraad altijd voor u klaar om u te adviseren. Maakt u nu gebruik van de coax kabel dan moet deze wel vervangen worden door een utp kabel als deze niet aanwezig. De providers bieden altijd monteurs om u hierbij te helpen. Ook is er een service provider die TV diensten over glasvezel levert en die gebruik maakt van de coax kabels in huis.
Stabiel internet, telefonie en televisie worden doorgaans gezien als basisvoorziening. Maar dit is in Nederland en Europa niet zo georganiseerd. De leveranciers van de telefoon- of coaxkabel, en tegenwoordig ook glasvezel, worden niet gesteund door de overheid of andere subsidies. De eigenaren van de telefoonkabel en coax verdienen de aanleg van het netwerk terug omdat ze zelf diensten over het netwerk leveren. In de abonnementsprijzen zijn aanleg en onderhoud verrekend. De grote partijen in Nederland kiezen er voor om niet te investeren in ‘dure’ gebieden die gekenmerkt worden door lange afstanden, lastige infrastructuur of kleine aantallen aansluitingen.
GlasDraad heeft de ambitie om bewoners en ondernemers in dit soort gebieden juist wel toegang te geven tot een betrouwbare én betaalbaar glasvezelnetwerk. De kosten zijn echter wel veel hoger dan in de grotere steden van Nederland. Daarom hebben wij een aanbod gemaakt voor de adressen in de kleine kernen van Westerwolde en Stadskanaal. GlasDraad vraagt een relatief kleine bijdrage en zorgt zelf voor de overige financiering en investeringen. Dit is uniek in de markt. Grote providers nemen deze adressen nooit mee, aangezien die voor hen veel te duur zijn. Er bestaat een zeer groot verschil in aanlegkosten tussen kernen en de buitengebieden. Onvermijdelijk is dit ook terug te zien in het aanbod van GlasDraad Groningen. Om de glasvezelaansluiting voor iedereen in het gebied beschikbaar te maken, zijn wij genoodzaakt van iedereen een bijdrage te vragen.
De kosten van de glasvezelaansluiting worden pas in rekening gebracht nadat de aansluiting in uw woning opgeleverd is.
Nee, u betaalt tijdens de vraagbundelingperiode geen extra kosten. Doordat de vraagbundeling wordt gevoerd op basis van collectief inschrijven van 50% van de bewoners, is de prijs voor iedereen gelijk. U hoeft daarom geen aparte aanlegkosten per meter te betalen.
Het vastrecht blijft altijd hetzelfde, ongeacht het uiteindelijke aantal bewoners dat een glasvezelaansluiting neemt.
U heeft tijdens de vraagbundeling een contract met GlasDraad afgesloten. Door uw verhuizing moet dit in samenspraak met de nieuwe bewoner worden overgezet op naam van de nieuwe bewoner. Dit kan via het SEPA-wijzigingsformulier. Voor de nieuwe bewoner geldt dan dezelfde vastrechtvergoeding als voor u. Hij hoeft niet meer te betalen.
Als de aansluiting is gerealiseerd en u heeft de het eenmalige vastrecht betaald, dan hoeft er geen vastrechtvergoeding voor de glasvezelaansluiting meer betaald te worden voor dit adres. Niet door de huidige bewoners, noch door de nieuwe bewoners.
Dat is geen probleem! Dit kunt u regelen via een speciaal wijzigingsformulier. Klik hier om het wijzigingsformulier te downloaden.
Conform de Telecommunicatiewet is het aanleggen van glasvezelnetwerken in ons land voorbehouden aan telecom/marktpartijen. De partijen mogen geen steun krijgen van een provincie of gemeente. Dat zou “staatssteun” zijn en dat is verboden. Toch worden sommige initiatieven (mede)gefinancierd via overheidssubsidies. Ja soms gebeurd dit. Hiervoor gelden echter heel strenge voorwaarden en regels, waardoor altijd maar een deel van de adressen in aanmerking komen. Dit mag bijvoorbeeld alleen voor die adressen waar heel slecht internet of zelfs geen internet mogelijk is. Het gaat dan bijvoorbeeld alleen om de buitengebieden.
Als tijdens de vraagbundeling 50% van de bewoners inschrijft, dan gaat de aanleg van glasvezel plaatsvinden. De globale planning is dat de aanleg start in oktober/november 2021 en dat alle huisaansluitingen medio 2022 gereed zullen zijn. Als de eerste huisaansluitingen gereed zijn, kunnen er al wel direct diensten geleverd worden. De eerste woningen worden eind 2021/begin 2022 aangesloten.
GlasDraad probeert er samen met de aannemer uiteraard voor te zorgen dat de planning die wordt gecommuniceerd wordt aangehouden. Maar de planning is te allen tijde afhankelijk van externe omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat er vertraging wordt opgelopen. Hier kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen, zoals extreme weersomstandigheden, maar ook vertragingen op het gebied van vergunningen. Als de planning vertraging oploopt, zien wij erop toe dat dit wordt gecommuniceerd naar de bewoners via een digitale bouwbrief.
Als er een exacte planning bekend is, dan communiceren wij dat via een digitale bouwbrief en publiceren wij deze op onze website. De planning is ingedeeld per deelgebied. Elk deelgebied wordt aangelegd in een bepaalde periode. U zult via deze planning dus ongeveer, maar niet exact, weten wanneer uw woning wordt aangesloten. Van de aannemer ontvangt u persoonlijke brieven met een datum voor de woningschouw en het aansluiten van uw woning. U weet vanaf dat moment exact wanneer dit zal plaatsvinden, zodat u hier rekening mee kunt houden.
Als 50% van de bewoners in de kleine kernen van Westerwolde en Stadskanaal zich inschrijft voor 21 juni 2021, dan gaat de aanleg definitief door. Alle ingeschreven adressen zullen dan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. Het glasvezelnetwerk dat GlasDraad Groningen aanlegt is een geheel nieuw netwerk, zowel de hoofdinfrastructuur als de huisaansluitingen.
De aanleg van het glasvezelnetwerk verloopt in zes stappen:
Stap 1: Informatievoorziening
Wanneer wij met de aanleg in uw gebied starten, nodigen wij u persoonlijk uit voor diverse informatieavonden
bij u in de buurt. Ook kunt u alle informatie terugvinden op onze website.
Stap 2: Woningschouw en persoonlijk advies
Voordat uw woning wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk, stuurt de aannemer u een brief met daarin de
datum wanneer zij langskomen voor de woningschouw of een verzoek voor een zelf- schouw op afstand via
internet. Uw aansluiting wordt meestal gerealiseerd in de meterkast. Mocht dat niet kunnen dan zal in
overleg met u een andere plaats gekozen worden. Ook wordt er gekeken hoe de kabel het beste vanaf de weg
naar uw woning gebracht kan worden. Dit gaat uiteraard allemaal in overleg met u.
Stap 3: Aanleg in uw straat
Vervolgens gaat de aannemer aan de slag met de aanleg van het glasvezelnetwerk in uw straat. Hiervoor wordt
een sleuf in de berm gegraven en van woning tot woning een netwerk aangelegd. De werkzaamheden zullen circa
één tot twee werkdagen duren en natuurlijk beperken we de overlast tot een minimum.
Stap 4: Glasvezelaansluiting naar uw pand
Voor het aanleggen van de glasvezelaansluiting naar uw woning werken we in vrijwel alle gevallen met
ondergrondse tuinboringen, zodat uw tuin intact blijft. Bij een oprijlaan of een lang pad wordt meestal wel
gedeeltelijk een geul gegraven. De manier waarop dit gebeurt zal tijdens de woningschouw besproken worden.
Stap 5: Aansluiting in uw woning
De glasvezel ligt nu tegen de gevel van uw woning. Een van onze monteurs zorgt er vervolgens voor dat de
glasvezel in uw woning wordt aangesloten. Via een kleine opening in de voorgevel, wordt de kabel naar binnen
gebracht. De kabel wordt daarna aangesloten op een glasvezelmodem. In de meeste gevallen is dat in de
meterkast.
Stap 6: Activeren tv, telefoon en internet
Als laatste stap activeert de gekozen serviceprovider uw abonnement. Dit gebeurt zodra de service provider
van Glasdraad de melding heeft gekregen dat uw woning gereed is en dat het centrale systeem ook gereed is.
Zodra het modem van de provider is aangesloten en het signaal is geactiveerd, kunt u gebruikmaken van
interactieve televisie, razendsnel internet en voordelig bellen. Uiteraard laat uw serviceprovider u weten
wanneer het zover is.
Voor het aanleggen van de glasvezelaansluiting naar uw woning werken we in vrijwel alle gevallen met ondergrondse tuinboringen, zodat uw tuin intact blijft. Bij een oprijlaan of een lang pad wordt meestal wel gedeeltelijk een geul gegraven. De manier waarop dit gebeurt zal tijdens de woningschouw besproken worden.
De aansluiting wordt meestal gerealiseerd in uw meterkast. Mocht dat praktisch niet mogelijk zijn, dan wordt in overleg met u een andere plaats gekozen. Ook wanneer het voor uw situatie beter is om de aansluiting elders in de woning te realiseren kunt u dat bespreken met de aannemer. Tijdens de aanleg komt onze aannemer bij u langs om de situatie te beoordelen. Dit noemen wij de woningschouw.
U ontvangt van de aannemer van GlasDraad een brief met daarin een datum en tijdstip waarop uw woning zal worden geschouwd en vervolgens aangesloten. Indien u dit wilt wijzigen kunt u in overleg met de aannemer een andere afspraak maken om uw woning aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. In de regel duurt het ongeveer een uur om uw woning aan te sluiten. Vaak is de aannemer in de buurt aanwezig en zal de woningen in een ronde meenemen.
Via de postcodecheck kunt u controleren of uw adres door GlasDraad kan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. GlasDraad Groningen sluit ook uw huurwoning graag aan. In Nederland mogen huurders zichzelf aanmelden voor een aansluiting op glasvezel. U komt dus gewoon in aanmerking voor een aansluiting.
De kosten voor huurders van woningen zijn hetzelfde als voor huiseigenaren. Het aanbod is hetzelfde. U betaalt een eenmalige vastrechtvergoeding voor het glasvezelnetwerk aan GlasDraad. Daarnaast betaalt u de maandelijkse kosten voor uw abonnement aan de provider.
Als de aansluiting gerealiseerd is en u heeft de vastrechtvergoeding betaald, hoeft de vastrechtvergoeding niet meer betaald te worden voor dit adres. Een nieuwe huurder kan de glasvezel op uw adres overnemen. Mocht u de woning overdragen, dan is het advies om voor uw vastrechtvergoeding een overname te laten betalen. U krijgt de eenmalige vastrechtvergoeding niet van GlasDraad retour als u verhuist.
GlasDraad is opgericht met de ambitie om bewoners en ondernemers in het buitengebied en de kleine kernen toegang te geven tot het supersnelle, betrouwbare én betaalbare glasvezelnetwerk. We zijn in verschillende gebieden in Nederland actief met vraagbundelingen en de aanleg van glasvezel. Gesteund door Mabin en de beursgenoteerde investeringsmaatschappij TINC, met volop expertise en ervaring in eigen huis als het gaat om de uitrol en aanleg van glasvezel in heel Nederland.
In december 2017 is het startschot gegeven om het buitengebied van Westerwolde en Stadskanaal te voorzien van een glasvezelnetwerk. Deze vraagbundeling is destijds gevoerd door Mabin Groningen. De bewoners uit de buitengebieden van Westerwolde en Stadskanaal maken inmiddels volop gebruik van het glasvezelnetwerk. Nu geven we de bewoners van de kleine kernen ook de mogelijkheid om zichzelf in te schrijven voor glasvezel, maar dan onder de naam GlasDraad.
Inmiddels hebben de mensen van Glasdraad al meer dan 300.000 woningen voorzien van een glasvezelaansluiting. Daar hebben we de nodige kennis en ervaring opgedaan. Bent u benieuwd naar al onze initiatieven? Kijk dan vooral op deze pagina.
Wilt u op de hoogte blijven van de voortgang tijdens de vraagbundeling? Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief.
Heeft u vragen over de vraagbundeling, de planning of de werkzaamheden bij u in de buurt? Dan kunt u ons mailen op groningen@glasdraad.nl of telefonisch contact opnemen via 0850 479 223.
U bent ook van harte welkom in onze winkel naast de Bibliotheek/onder Radio Westerwolde in Vlagtwedde. Onze openingstijden zijn vrijdag van 13:00 - 20:00 en zaterdag van 12:00 tot 17:00. Of kom op donderdag tussen 13:00 tot 18:00 naar Bellingwolde in de Meet.
Bent u van de pers en wilt u met GlasDraad in contact komen? Stuur dan een mail naar groningen@glasdraad.nl of bel op ons telefoonnummer 0850 479 223 . Wij staan u graag te woord!
GlasDraad houdt zich aan de richtlijnen van het RIVM, voor uw en onze gezondheid. Zodra de situatie verandert, passen wij ons aan conform eventuele nieuwe richtlijnen.